Индустријским дизајном штити се спољашњи изглед неког производа или његовог дела, који је одређен његовим визуелним карактеристикама, а посебно линијама, контурама, бојама, обликом, текстуром и материјалима од којих је производ сачињен, или којима је украшен, као и њиховом комбинацијом.
Предмет заштите овим правом може бити само индустријски или занатски предмет, односно предмет погодан за производњу на индустријски или занатски начин. У противном се ради о “уметничком делу” које може да се штити само по основу ауторског права.
Индустријским дизајном може се заштитити тродимензионални (спољашњи) изглед неког производа, на пример аутомобила, делова намештаја, сатова, накита, модних и других луксузних предмета, изглед индустријских машина и њихових делова, медицинских инструмената, кућних и електричних апарата, грађевинских структура, амбалаже, али и слике, шаре, распореди линија који су по својој природи дводимензионалног изгледа, као што су на пример дезени текстила или тапета.
Индустријским дизајном се не може штитити спољашњи изглед производа који је искључиво одређен техничком функцијом тог производа, односно спољашњи изглед производа који мора да буде репродукован у свом тачном облику и димензијама, како би се омогућило да буде механички повезан са, или постављен у, око или уз други производ, тако да сваки производ може да обавља своју функцију.
Зашто је потребно заштити индустријски дизајн ?
За успех сваког производа на тржишту изузетну важност има његов естетски изглед, односно облик тог производа. За производе широке потрошње посебно важи правило да се стално истражује и усавршава спољашњи изглед производа и његовог паковања као један од неопходних елемената привлачности за потенцијалне потрошаче. Неопходно је да такав спољашњи изглед одговара и функционалности и естетским захтевима корисника, као и захтевима савремене уметности и технике.
Штитећи индустријски дизајн, његов власник има искључиво право да га користи као и да забрани сваком трећем лицу неовлашћено коришћење, копирање или имитацију.
Како индустријски дизајн представља аспект производа који га чини естетски пријемчивим и атрактивним, он није само уметнички или креативни елемент, већ доприноси тржишној вредности производа и олакшава његов маркетинг и комерцијализацију.
Заштита индустријског дизајна доприноси тржишном развоју производа и омогућава повратак инвестиције, промовише креативност у индустријском и занатском сектору, доприноси експанзији привредних активности и повећава извозни потенцијал производа.