Правци експлоатисања

Постоје четири основна правца експлоатисања проналаска:

  • Лиценцни споразум с компанијом.
  • Старт-уп бизнис: сами изнесите своју идеју на тржиште.
  • Заједничко улагање.
  • Потпуна продаја ваше идеје.

Лиценцирање

Једна или више компанија склапа лиценцни уговор са вама који им дозвољава да користе вашу ИС у замену за накнаду коју вам плаћају. Ова исплата обично има форму лиценцне накнаде која се плаћа у договореним, редовним интервалима за време трајања споразума.

Тачни услови лиценце морају бити договорени у процесу који може бити дуготрајан (често по неколико месеци) и сложен. Лиценца је обавезујући правни документ, тако да је обично неопходно укључити патентне заступнике и друге правне професионалце.

Уопште, лиценца:

  • Користи вама зато што вам корисник лиценце плаћа за употребу ваше ИС.
  • Користи кориснику лиценце тако што му даје производну или технолошку предност над конкурентима.
  • Дозвољава вама или кориснику лиценце (у зависности од услова лиценце) да предузмете правне акције против других који узурпирају или копирају идеју.

За многе проналазаче лиценцирање је најбољи начин да извучете корист из проналаска.

Главни разлози су:

  • Корисник лиценце сноси трошкове и ризике производње и маркетинга.
  • Само афирмисане компаније могу имати ресурсе да искористе идеју са значајним потенцијалом.
  • Лиценцирање проналазачу може донети дугогодишње приходе уз релативно мало труда.

Неки проналазачи - углавном у сферама високе технологије - покрећу компаније само да би лиценцирали своју ИС и да би пратили напредак својих лиценцних уговора. Ово је могућа опција када желите да покренете свој посао али не желите да порасте превише.

Врсте проналазака које се могу лакше лиценцирати укључују:

  • Компоненте од којих зависе многе компаније, као што су отварачи на лименкама.
  • Додатке или периферне уређаје који зависе од специфичних постојећих производа. Они немају будућност осим ако нису дате лиценце компанијама која контролише основни производ.
  • Производи са високим трошковима развоја.

Ипак, само најјачи облици ИС ће интересовати потенцијалне кориснике лиценце. У највећем броју случајева ово значи патент. Ако ваша идеја не може бити патентирана или патентни захтеви који су вам одобрени нису врло јаки, мало компанија ће од вас желети лиценцу. Чак иако буду заинтересовани, неће бити спремни да за лиценцу плате пуно.

Старт-уп бизнис

Старт-уп бизнис може бити ваш први избор ако имате амбиције да будете предузетник или то може бити опција коју морате да размотрите ако не успете да заинтересујете ниједну компанију за лиценцни споразум.

То такође може бити вредно разматрања као начин да уверите компаније да од вас узму лиценцу. Ако докажете да се ваш производ заиста продаје - чак и ако је за кратки период и на малом тржишту - можете их убедити да покажу више интересовања за њега.

Врсте проналазака који могу успети као старт-уп бизниси укључују:

  • Производе у индустрији заснованој на знању - на пример, информационе технологије или медицинска технологија високе вредности - где мале компаније могу да расту.
  • Производе чија је производња јефтина а који зависе углавном од маркетинга.
  • Производе који не могу имати јаку патентну заштиту.
  • Производе који немају довољно профитног потенцијала да заинтересују веће компаније.

Покретање бизниса није за сваког. Ипак, искуство сугерише да је вероватније да ће пре успети проналазачи који постану предузетници него они који се ослањају на тражење корисника лиценци.

Заједничко улагање

Алтернатива покретању сопственог бизниса је још један облик предузетништва: заједничко улагање с компанијом - или појединцем, или можда универзитетом - чије су вам експертизе и ресурси потребни. На пример, ваш партнер у заједничком улагању може бити компанија која је спремна да помогне да се ваша идеја даље развије да би се видео њен потенцијал.

Такво заједничко улагање је можда најбоље гледати као експеримент који може или не мора да успе. Стога не треба очекивати да ћете профитирати од њега. Ако је успешно, може резултовати лиценцним уговором, "спин-оф" компанијом или неком другом врстом трајног пословног односа.

Потпуна продаја

Постоји могућност да нека компанија понуди да откупи ИС вашег проналаска за фиксну суму. У случају проналаска с добрим тржишним потенцијалом, може бити мудрије да одбијете. Али продаја може бити вредна разматрања ако је ваша идеја релативно мале или краткорочне вредности и за компанију и за вас. Компанија добија тако што није годинама везана лиценцним споразумом. Ви добијате (а) прилив новца (б) слободу од свих одговорности и трошкова власништва над идејом, који могу да укључе одржавање патената.

Много тога, наравно, зависи од висине понуђене суме. Требало би да тражите професионални савет у вези с реалистичном проценом ваше идеје али ће за обе стране то донекле бити коцкање. Ви можете да зажалите ако производ настави да прави неочекивано високе профите. Компанија може да зажали ако производ не успе да се прода.

Компаније за промоцију проналаска

Неке компаније би желеле да мислите да постоји пета опција - да им платите да изнесу вашу идеју на тржиште. Будите врло опрезни у вези са опхођењем са било којом таквом компанијом.

Компаније за промоцију проналазака су склоне да раде углавном на исти начин.

  • Понудиће да вам дају мишљење о тржишним изгледима ваше идеје за надокнаду од типично неколико стотина евра.
  • Углавном ће вам доставити врло повољан извештај, који помиње мало или уопште не помиње стање технике. (Није у њиховом интересу да вам говоре о стању технике!)
  • Затим вам кажу да они могу да вам помогну да изнесете на тржиште вашу идеју за надокнаду од неколико десетина хиљада евра.
  • У многим случајевима, њихова "помоћ" представља нешто више од суштог канцеларијског материјала и листе адреса компанија, које морате сами да контактирате.
  • Често ће промотер проналаска бити из земље различите од ваше што вам отежава да тражите компензацију.

Ове компаније не раде нужно против закона. Често су њихова правила и услови мудро написани тако да буду са праве стране закона. Притисак власти с времена на време принуди поједине компаније на затварање али је само питање времена када ће друге заузети њихово место.

Непоуздане компаније за промоцију проналазака успевају само због наивности неких проналазача, тако да морате бити сумњичави према сваком ко хвали ваш проналазак и нуди да га изнесе на тржиште о вашем трошку. (Може бити поучно да на Интернету потражите њихово пословно име или да користите термине за претрагу попут "превара у вези с проналаском", "промотер проналаска", "компанија за проналаске" итд. Такође, можете тражити савет од Тржишне инспекције.) Као опште правило, држите се подаље од било које компаније која жели ваш новац али не дели ниједан ризик.

Иако легитимне компаније могу такође да наплате надокнаду за оцењивање ваше идеје, даље не би требало да захтевају било какве велике надокнаде. Они ће одбити највећи број идеја који им се нуди, желећи да преузму ризик само за неколико идеја које се појаве у току године. Ако они искрено мисле да ваш проналазак има добре изгледе, пракса која је више етичка је да траже споразум са вама који им обезбеђује део будућег профита. Другим речима, они ће добити своју награду од продаје проналаска, не од вас.