Постизање споразума

Ви (и компанија) морате све време знати да циљ преговора није победити него постићи споразум.

Ако једна страна победи, друга губи. Губитник (не увек проналазач) може почети да се понаша тако да спречава споразум да функционише како треба. Стога је много болјље за компанију и проналазача да теже исходу који задовољава обе стране.

Лиценцни споразум обично укључује две рунде преговарања, од којих свака води потписивању споразума. Први ниво су поглавља споразума, други цео споразум.

Поглавља споразума

Ово је суштински прелиминарни споразум документован једноставним језиком. Његова сврха је да идентификује цифре, правила и услове са којима сте ви и компанија потпуно задовољни.

Пре него што почнете да преговарате, морате да знате какву врсту договора желите и морате бити способни да га оправдате. Тактика неких проналазача – једноставно говорећи "није довољно" на сваку понуду - ће вероватно брзо довести преговоре до краја.

Иако разговор о поглављима споразума тежи да буде најбољи без формалности и правног заступања на било чијој страни, кроз процес би требало да се ослањате на незваничне савете вашег патентног заступника и других правних заступника. Може бити од помоћи да су у неком тренутку присутни и други чланови вашег тима.

Поглавља споразума нису коначна и правно обавезујућа, тако да не смете никад дозволити да компанија искористи и "ради" са вашом ИС на било који начин док се не потпише цео споразум.

Шта би требало да буде у документу о поглављима споразума?

Следећа листа је само смерница и није свеобухватна. Она само означава значајан низ тема о којима мора бити дискутовано. Морате тражити савет вашег правног заступника о томе шта треба или не треба да буде укључено у ваш сопствени документ о поглављима споразума.

  • Шта значи бити лиценциран?

Наведите и опишите сва права ИС на понуди.

  • Колико је лиценца ексклузивна?

Да ли ће само кориснику лиценце (компанији) бити дозвољено да производи и продаје производ или ће бити ограничења која дозволјљавају другима (можда и проналазачу) да производе и продају?

  • Које ће землјље бити покривене?

Нотирајте да не можете контролисати активности у землјљама у којима немате заштиту ИС.

  • Која ће тржишта бити покривена?

Можда ћете моћи да преговарате о одвојеним лиценцама са одвојеним компанијама за различита тржишта.

  • Основна договорена стопа лиценцне накнаде

  • Шта може корисник лиценце одбити од вредности продаје?

Морате одредити који трошкови могу бити одбијени. Ако то не урадите, неке компаније ће тражити сваки замислив одбитак да би смањили исплату ваше лиценцне накнаде.

  • Гарант плаћања

Потребан вам је неки гарант плаћања да бисте спречили компанију да добије лиценцу и затим да буде или спора у раду или да не ради ништа.

  • Право на раскид

Лиценца може бити прекинута ако корисник лиценце не успе да постигне договорени минимални ниво лиценцне накнаде или не успе да испуни неку другу договорену обавезу.

  • Клаузула о поверљивости

Ово захтева од корисника лиценце да заштити сва разоткривања.

  • Колико ће лиценца трајати?

Рок од једне до пет година са опцијом за продужење може бити најбољи јер вам то олакшава да се решите корисника лиценце скромних постигнућа.

  • Ко поседује унапређења?

Ако компанија развија "вашу" технологију током времена, ко поседује ИС сваког унапређења?

  • Ко се супротставља прекршиоцима патента?

Вођење правних спорова може бити скупо и стресно. Може бити болјље да се прихвати нижа лиценцна накнада у замену за пребацивање овог ризика кориснику лиценце.

  • Стандардне клаузуле

Њих може бити доста, које се углавном баве оперативним детаљима као што су датуми исплате лиценцних накнада, прегледање рачуна, како ће бити решени спорови итд.

Како преговори напредују, дискутујте са својим правним заступником могуће ефекте сваке клаузуле. Игноришите било какав притисак да постигнете брзи споразум. Ако је било која клаузула нејасна, инсистирајте о поновном преговарању док се не разјасни. Али не заборавите да је сврха перговарања да се постигне споразум - тако да не очекујте да свака клаузула буде написана у вашу корист.

Авансно плаћање или плаћање са гаранцијом

Део је проналазачке митологије да сваки проналазач заслужује велику авансну исплату од компаније. То се врло вероватно неће десити осим ако се плаћа неки допринос развоју проналаска који би компанија требало да плати у сваком случају.

Ако захтевате авансну исплату, ризикујете да покварите изгледе за лиценцни споразум. Већина компанија ће заузети разумно становиште да ваша и њихова награда може доћи једино од продаје вашег проналаска. Многе мање компаније могу тврдити да је развијање вашег проналаска већ довољно велик трошак и да једноставно не могу да приуште авансну исплату.

Компромис може бит да преговарате гарантовани минимални месечни приход који може да се одузме од будућих лиценцних накнада. То би можда требало да буде мали део - 25-30 процената - ваше договорене лиценцне накнаде за предвиђену годишнјњу продају. Чак иако овај приход почне неколико месеци пре него што почне производња, убрзо може бити повраћен од лиценцне накнаде ако продаја остане каква је прогнозирана.

Откуп

Алтернативно, компанија може понудити да вас у потпуности исплати за фиксну суму уместо лиценцне накнаде. Компанија ће се коцкати да ће им проналазак бити много вреднији него што су вам платили. Али коцкање може пропасти ако се производ не продаје тако добро као што се очекивало.

Откуп може или не мора бити на вашу корист, стога тражите савет професионалца ако добијете такву понуду. Циљ компаније ће бити да вас исплате јефтино, али кеш је увек примамљив и нико не може да предвиди будућност. На пример, једном проналазачу је понуђен избор од 1,5 милиона евра за откуп или гарантована минимална лиценцна накнада од 90.000 евра годишње. Изабрао је другу опцију - али продаја је била много слабија него што је предвиђено и после две године производ је повучен.